Den naiva svenska moralen

IKEA fick i dagarna kraftig kritik efter att ha redigerat bort kvinnor med bar hud ur sin katalog i Saudiarabien. Den tidigare jämställdhetsombudsmannen uttalar sig och tycker att ”…svenskt näringsliv skall hålla sig till de etiska regler som finns.”.

Jag har svårt att förstå en sådan inställning. Istället för att konkurrera på lika villkor förväntar vi oss att svenska privatägda bolag skall agera moralpoliser utomlands. Svenska bolag som missköter sig utomlands är sämsta marknadsföring Sverige kan tänka sig. Men ett bolag som växer sig starkt, på en hårt pressad internationell marknad, och som följer länders lagar och etiska riktlinjer är väl något som vi borde vara stolta över? Istället letar vi fel och brister enligt den svenska synen att det är fult att lyckas.

IKEA är långt ifrån enda exemplet på detta. West Sweden som sedan 1993 jobbat för och tagit hem stora affärer till Västsverige kritiseras för sitt sätt att sköta sitt arbete i Bryssel. Det är naivt att tro att den svenska moralen kan konkurrera med mindre byråkratiska och mindre stela organisationer. Det räcker alltså inte att följa lagarna i de länder där de verkar, de måste alltså även tillgodose folk hemma i Sverige med Har vi gett oss in i leken får vi leken tåla skulle jag säga.

Det måste få vara varje individ, varje företag och varje organisations egna val att bestämma hur de skall driva sin verksamhet, så länge det håller sig inom lagens gränser. Skall man förändra ett samhälle måste detta drivas som en egen fråga, av dem som vill driva frågan och med fördel nationer emellan.

2 reaktion på “Den naiva svenska moralen

  1. Att ta bort kvinnan ur annonsen ger intryck av att inte tycka att kvinnor är lika mycket värda som män. Att värna om alla människors lika rättigheter är alla människors ansvar.

    Att säga att man ska ”ta seden dit man kommer” är som att säga att de är okej att företag använder barnarbetare eller betalar under minimilön bara för att det rör sig om ett fattigt land.

    • Jag förstår vad du menar men kan inte hålla med. Jag tycker inte man kan jämföra det med barnarbete. Barnarbete är utnyttjande, barnarbete är att gå emot barnkonventionen och barnarbete är ett ekonomiskt hot. Att retuschera bort kvinnor ur en katalog som enbart är avsedd för Saudiarabien är att marknadsanpassa sitt budskap. Hade du reagerat på samma som om man hade tagit fram en helt egen katalog från grunden som inte innehöll några kvinnor? Jag kan tycka att situationen är olycklig att det måste vara så här, men jag kan inte klandra dem som gör det.

      Om du inte läst artikeln, läs gärna: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-ar-inte-bara-ikea-som-raderar-kvinnor_7554936.svd
      Intressant läsning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>