Hur många slavar jobbar för dig?

Hur många slavar jobbar för dig?Även detta är ett inlägg som härstammar från en skoluppgift i sociala medier där jag skrev om en kampanj som heter ”Hur många slavar jobbar för dig?”. Det är ett inlägg som beskriver två delar, dels nutidens slaveri och dels hur en lyckad viral kampanj kan fungera.

När jag tänker på slaveri så tänker jag på i första hand på slavhandeln som
pågick fram till 1800-talet. Jag levde i tron om att slaveriet hade minskat och
långsamt var på väg att försvinna. Sedan såg jag denna videon:

Den fick mig att förstå att slaveriet inte alls är på väg att försvinna. Det finns idag 27 miljoner slavar utbrett i 190 länder. Det är fler slavar och en mer utbredd slavhandel än det någonsin tidigare funnits.

Jag gjorde testet ”Slavery Footprint”, ett test som bara tar fem minuter att genomföra, som beskriver hur mycket av det jag köper, de tjänster jag nyttjar och de kläder och accessoarer jag bär bidrar till den globala slavhandeln. Detta bestäms utifrån information om de processer som används för att skapa dessa produkter samt granskning av de länder där produktionen sker. Resultatet visar sedan hur många slavar eller tvångsarbetare som sannorlikt kommer vara med och skapa och tillverka de produkter jag köper. I genomsnitt använder vi tjänster från 25 slavar. Jag själv använder mig enligt testet av 38 slavar.

Testet som är kärnan i kampanjen ”Slavery Footprint” bygger på den slagkraftiga sloganen ”Hur många slavar jobbar för dig?”. Kampanjens kortsiktiga mål är att öka vår medvetenhet om nutidens slaveri och det långsiktiga målet är att slaveriet skall minska. För att uppnå sitt mål är den virala spridningen ytterst nödvändig och utifrån det är kampanjen väldigt smart utformad. Det är väldigt lätt att bidra både kortsiktigt och långsiktigt genom direkt i testet. Testet avslutas med möjligheten att publicera sitt resultat i sociala medier, men också möjligheten att skicka e-post direkt till företags supply chain-organisationer. Alla bidrag, publiceringar i sociala medier, e-post och monetära gåvor presenteras direkt på testets hemsida.

För mig är detta ett väldigt bra exempel på hur en lyckad kampanj kan genomföras. Den har levt sedan 2011 och har utöver 1,6 miljoner delningar i sociala medier fått ett mediautrymme värt över 20 miljoner dollar.

Bidra gärna och gör testet. Skriv gärna ditt resultat i kommentarerna här på bloggen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>