Personliga förpackningar

Det här är ett lite annorlunda inlägg för den här bloggen. Det är ett inlägg från min yrkesroll inom den grafiska branschen. Det är en väldigt kortfattad rapport från konferensen ”Digital Print For Packaging” i London som jag gästade. Konferensen behandlade utvecklingen inom förpackningstillverkning – från traditionella till personliga förpackningar.

Nästan vad du än köper så är det förpackat på något sätt. Människor kommer dessutom alltid att konsumera varor vilket gör förpackningar till en av få trycksaker som spås en ljus framtid. Förpackningar är också den kanske enda trycksaken som inte går att ersätta med en digital variant istället. Men det är en trycksak i förändring. Det ställs stora krav på branschen att ta fram miljömässigt bra alternativ som går att återvinna och trenden går åt att använda sig mer och mer av pappersförpackningar.

Länge har förpackningen varit en kanal för information. Företag har förmedlat ut information via sina varors förpackningar. Men för några år sedan ändrades detta till att förpackningen istället började fungera som ett sätt att kommunicera till varans användare. Ett bra exempel på det är konceptet, och företaget, ”Stop The Water While Using Me”. Just nu handlar mycket om att personifiera förpackningarna genom att göra varje förpackning individuell och på så sätt sticka ut. Absolut Vodka gör detta i deras senaste kampanj, Absolut Unique, där varje flaska får en helt unik design. Vad vi kan vänta oss framöver är att förpackningar kommer att gå från att vara personifierade till att vara personliga. Våra känslor kommer användas både för att få oss att köpa produkter men också av oss själva för att förstärka värdet på produkter vi ger bort. Detta har till exempel Heinz gjort med sin ”Get Well Soup”.

Kan vi känna engagemang i en förpackning är det inte bara så att vi med större säkerhet kommer att köpa den så kommer vi också vara beredda att betala extra för produkten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>